En enkel taktikk hjelper

carEt bilverksted med lite system i sakene, kan få litt problemer. Det kan være vanskelig å finne bære-kulene dersom man finner endestykker der bære-kulene skal ligge. Eller om det er tomt for stabilisatorstag når man trenger det. Man må ordne seg oversikt over alle delene man har.

Dersom man bruker de gamle japanske bilprodusentenes metode, kan man ha 5S i tankene. Sortere, skinne, systematisere, standardisere og sikre. Ved å sortere finner man ut hva som trengs og hva som kan kastes. Systematisere hjelper til med å organisere utstyr og deler slik at man effektivt finner tilbake til det. Mens å skinne, i denne sammenheng betyr å lage rutiner, slik at alt av utstyr som brukes settes på plass. Gjennom standardiserte oppgavene, fordeler man ansvarsområder på de ansatte og med å sikre vil man utvikle og forbedre rutinene slik at de alltid er gjeldende og fungerer.

Kategorisering er et nøkkelord

For å få oversikt må man kategorisere. En bil har mange hundre deler og utstyr som den skal ha for å virke optimalt. Da kan en liste over alle delene være smart for å få overblikk. Det kan gjøre enkelt ved at man samler etter alfabetisk rekkefølge; ABS, Avbitertang, Avfetting, Bremser, Bærekule, Bærearm, Coil også videre. Eller man kan velge å sette fokus på bilens deler; Motor, Chassis, Eksosanlegg, Bilpleie, Dekk og Felg, Sport og styling. Her må man la fantasien jobbe, og det finnes sikkert mange måter å organisere tingene på. Men en kategorisk oversikt er noe man må ha i en bedrift som forhandler mange hundre, kanskje tusen ulike varer.

Fordelene med å få dette på en nettside som representerer bedriften, er at også kundene kan finne deler, og dermed forenkle og bedre effektiviteten. Samtidig vil mange kunne bli faste kunder da de ser at det er enkelt å handle der og at de tar arbeidsoppgavene på alvor.

Add Your Comment